Vaihtoviikko järjestää koululaisille Suomen sisäisen vaihto-ohjelman
Moni suomalainen viettää aikansa ja keskustelee lähes ainoastaan samanlaisten ja samasta arvomaailmasta tulevien ihmisten kanssa. Saatamme elää kymmeniä vuosia tutustumatta toisenlaisesta maailmasta ammentavaan ihmiseen, vaikka hän olisi lähempänä kuin ensin huomaammekaan. Sosiaalisen median algoritmit kaventavat entisestään ihmisten maailmankuvia, ja tällöin on kyse kuplautumisesta.
Vuosisadan rakentajien Vaihtoviikko-tiimi haluaa puhkaista sosiaaliset kuplat jo kouluiässä. Tiimi tahtoo järjestää Suomen sisäisen viikon pituisen vaihto-ohjelman, jonka aikana koululaiset tutustuvat arkeen jossain toisessa suomalaisessa koulussa. Viikon aikana vaihto-oppilaat osallistuvat vaihtokoulun lukujärjestyksen mukaiseen opetukseen, jonka lisäksi oppilaat saavat itse ideoida yhteistä tekemistä.
Vaihtoviikko ei kuitenkaan jää vain vierailevan ja vastaanottavan koulun väliseksi: viikon aikana osa oppilaista dokumentoi vaihdon tapahtumia ja opetuksia sosiaalisessa mediassa. Vaikutus on tällöin suurempi, ja kuplia puhkaistaan ympäri Suomea.
”Sosiaalinen media voi ratkaista samoja ongelmia, joita sen on aiheuttanut”, Vaihtoviikko-tiimin Saana Klemola kertoo.
Vaihtoviikko-tiimi haluaa, että viikossa näkyy oppilaiden kädenjälki. Tiimin jäsenet pitävät itseään ennen kaikkea Vaihtoviikon mahdollistajina, eivätkä halua päättää yksin, miten se toimii. Sisältö riippuu pitkälti kouluista ja oppilaista, joita Klemola kannustaa olemaan rohkeita ja tutustumaan muihin ihmisiin ennakkoluulottomasti.
”Älkää pelätkö! Ihmiset ovat erilaisia ja kaikilla on syynsä siihen, miksi he ovat sellaisia kuin ovat. Älä jumitu omaan bunkkeriisi vaan ota niistä syistä selvää. Kaikkea ei tarvitse hyväksyä, mutta voit yrittää ymmärtää.”
Yhteys:
Tiimi:
Saana Klemola, viestintäsuunnittelija
Anni Valkola, palvelumuotoilija
Anni Lonka, luokanopettaja
Saara Valkola, erityisopettaja
Elise Rehula, palvelumuotoilija
Tuomas Luukkonen, yhteiskunta-asiantuntija
Tommi Marjanen, liiketoiminnan kehittäjä